دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
سروری

حوزه/ نویسنده آثار عاشورایی تحول را مهمترین راز قیام عاشورا عنوان کرد که باعث رشد و تحول و ارتقای جامعه بشری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حجت الله سروری در گفت وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به پیامهای قیام اباعبدالله(ع) گفت: دستگاه امام حسین(ع) برای عالم تحول آفرین است.

وی افزود: یکی از پیام های مهم عاشورا پیام تحول و دگرگونی است. امام حسین(ع) یک امام تحول آفرین و دگرگون کننده است.هم تحول روحی، هم اخلاقی، هم اعتقادی و هم سیاسی وهم فرهنگی.

نویسنده کتاب بی بصیرتانی از تاریخ کربلا اظهارکرد: اگر در ذهن مخاطبین این سوال مطرح شود که چرا ما هرساله عاشورا برپا می کنیم؟ باید در این خصوص عرضه شود که دلیل این امر آن است که این دستگاه تحول آفرین است .این پیام تحول باید ادامه داشته باشد.

استاد حوزه بیان کرد: ادریس حسینی که اهل مراکش است یک کتابی دارد با عنوان «لقد شَّیَعَنی الحسین». می گوید امام حسین من را با مکتب اهل بیت آشنا کرد. می گوید من هر قصه ای در تاریخ اتفاق افتاد توانستم یک توجیهی برای خودم درست کنم. اما وقتی رسیدم به قصه ی کربلا هیچ توجیهی پیدا نکردم که یک عده مسلمان نما، به اسم دین و خلافت اسلامی پسر پیامبر را قطعه قطعه کنند بعد هم هلهله کنند، شادی کنند! این قصه مرا کشید به اینجا که بیایم سراغ مکتب اهل بیت.

حجت الاسلام والمسلمین سروری یادآورشد: محمد سلیم سوری که آن هم جزو همین متحولین از نهضت عاشوراست. در یک جایی می گوید که خطبه ی زینب کبری در کوفه من را متحول کرد. من دیدم این بانوی داغ دیده، چه زیبا مردم کوفه را به چالش کشیده. نویسنده کتاب یارانی از تبار عرشیان اظهارکرد: ببینید هر کسی با بخشی از داستان کربلا متحول شده است. نخستین گام برای فراهم آوردن زمینه ی دگرگونی و تحول آگاهی، است دگرگونی وتحول، یک روندی تکاملی برای انسان به وجود می آورد. اما ریشه‌ی تحول و دگرگونی در اندیشیدن وآگاهی است. یعنی بنیاد دگرگونی وتحول در هر کسی، از خود و با خودش آغاز می‌شود.

نویسنده تاریخ اسلام بیان کرد: همة عالـــــم بـر اساس دگرگونی وتحول است.اگر چیزی در این دنیا دگرگون شونده نبود،هیچ گاه هسته تبدیل به درخت تنومندی نمی شد. اگر آبی تبخیر نشود ابری به وجود نمی آید برای باریدن . اگرکرمی در پیله دگرگونی وتحول به وجود نیاید هیچ‌گاه به پروانه‌ای تبدیل نمی شد. اگر بخواهید احساسات خود را دگرگون سازید، می‌بایست رفتار و کردارهای خودمون را دگرگون کنیم.

وی گفت: اگر انسان آلوده ای مسیرزندگی را تغییر می هد و راه توبه در پیش می گیرد این نتیجه متحول شدن درون است که تا به وجود نیاید روی سعادت را نمی بیند. زمانی انسان از تاریکی به نور از ظلمت به روشنایی می ر سد که به تحول و دگرگونی برسد. بنا براین یکی از سبب‌های مهــم در "خودسازی" ایجاد "دگرگونی وتحول"است.

وی اظهارکرد: برای نمونه اگر حر، حر می شود به خاطر تحول و دگرگونی اوست. اگر زهیر، زهیر می شود به خاطر تحول و دگرگونی اوست. اگر وهب نصرانی شیعه می شود به خاطر تحول و دگرگونی اوست. اصلا همان امری که زندگی ما را هیجان‌انگیزتر می‌سازد این تحول و دگرگونی است. هرچه تحول ودگرگونی بیشتر راندمان هیجان بیشتر می شود.

نویسنده کتاب تبین قیام حسینی یادآورشد: باید دانست که دگرگونی و تحول، از مسیر اندیشه و تعقل و از مسیر احساسات وعاطفه می‌گذرد! کربلا در اوج این تعقل وعواطف هستش. در کتاب درس آزادگی حسین به عالم نظریات دانشمندان بزرگی در سرتا سر دنیا جمع آوری کردم که به نوعی متحول شدند قیام امام حسین بر دانشمندان واندیشمندان تاثیرات فراوانی بر آنها داشته است: اشخاصی همچون: آنتوان بارا ، ماهانداس گاندی ، کریستوفر کلوهسی، کشیش مسیحی، واشنگتن ایرونیک؛ مورخ آمریکایی ، موسیو ماربین؛ دانشمند آلمانی،توماس کارلایل ، گیبون مورخ دان مشهور، فریدریک جیمز، چارلز دیکنز (نویسنده انگلیسی) جرجی زیدان، نویسنده لبنانی، توماس مان، متفکر آلمانی، کورت فریشلر، مورخ بزرگ آلمانی، توماس کارلایل، دانشمند بزرگ انگلیسی، تندن اندیشمند هندی، واشنگتن ایروینگ(مورخ آمریکایی) ، پرفسور ادوارد براون (شرق شناس انگلیسی)، موریس دوک بِری (اندیشمند فرانسوی)، پرفسور ماربین (فیلسوف و خاورشناس آلمانی) ، سر پِرسی سایکِس (خاور شناس انگلیسی)، کورت فریش لِر (مورخ مشهور آلمانی و نویسنده کتاب امام حسین و ایران)و... . بنا براین اگر اندیشه تغییر و تحول در یک فرد یا جامعه نباشد رو به زوال می رود.

وی گفت: سه واژه تحول، توقف و تنزل که در حادثه عظیم کربلا می توان برای افراد شاهد بود. تحول مصداقش حر و زهیر و... توقف عبیدالله بن حر، هرثمه بن سلیم وسقوط شامل عمرسعد و.. پس باید گفت که تحول یک نیاز ضروری در زندگی است. رکود برای انسان خطرناک است و در جا زدن مقدمه یک سقوط است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha